Святитель Прокл Константинопольский: "Похвальное слово Пресвятой Богородице."
Икона Похвалы пресвятой Богородицы.
Все празднества в честь святых досточудны, и уподобляются блистанию звезд. Как звезды, быв утверждены на небе в известном порядке, на известном разстоянии одна от другой, распознаются и освещают весь земной шар; одна и та же звезда видна и у индийцев, не скрывается и от скифов, сияет над землею и озаряет море, путеводствуя плавателей; и хотя всех их, по причине множества, имен мы не знаем, однако удивляемся их красоте и блеску: так и всякий святой. Хотя останки (святых) заключены в гробах; но сила их не ограничивается поднебесною. И что сказанное справедливо, можно тебе удостовериться из самаго опыта. Палестина скрывает останки Авраама, а куща его спорит с раем: там Бог произнес приговор Адаму; здесь же гостеприимно принят был патриархом. Кости Иосифа вмещаются в одиноком гробе; но брань его с египтянкою изумляет концы вселенной. Гроб Моисея неизвестен (Втор. 34, 6); но о нем и по смерти возвещает жезл, разсекший Чермное море. Где погребен Исаия — не знаем; но вся Церковь провозглашает его пророчество: се Дева во чреве зачнет и родит Сына (Ис. 7, 14). Даниил погребен в Вавилоне; но вещание его слышится по всей земле: се на облацех небесных, яко Сын человеч идый бяше (Дан. 7, 13). Анания и другие (два) отрока скончались также в Вавилоне; но вся вселенная каждодневно воспевает их песнь: благословите вся дела Господня Господа (Дан. 3, 57). Иезекииль предан земле у Персов; но он с Херувимами вопиет: благословенна слава Господня от места Его (Иез. 3, 12). Таким образом диавол не получил никакой пользы от того, что нанес смерть Адаму в раю: так как чрез смерть Бог отверз праведным дверь упования. Все памяти святых достославны. Но ничто не равняется славою с настоящим торжеством. Авель именит жертвою, Енох памятен благоугождением; Мелхиседек прославляется, как образ Христов; Авраам возвеличивается за веру; Исаак восхваляется, как образ; Иаков ублажается за борьбу; Иосиф чтится за целомудрие; Иов заслужил удивление терпением; Моисей знаменит, как законодатель; Иисус Навин памятен, как военачальник; Сампсон досточтим, как собеседник Божий; Илия достохвален, как ревнитель; Исаия достославен, как богослов; Даниил достоублажаем, как прозорливец; Иезекииль досточуден, как созерцатель неизреченнаго; Давид именуется отцом таинства по плоти; Соломон превозносится, как мудрый; но все это — ничто в сравнении с Богородицею Мариею. Все они видели (Христа) только в гаданиях, а Она во чреве носила Воплотившагося. И что могло бы воспрепятствовать неизреченному домостроительству Бога Слова? Грубость ли (плоти)? Но это — вещественная принадлежность, а Слово (само по Себе) чуждо такой грубости. Чрезвычайность ли такого уничижения? Но Божество не ограниченно. Зачатие ли? Но Сотворивший (Деву) не осквернился, так-же как и Воплотившийся и Родившийся от Нея; и даже человеколюбие приносит Царю тем большую славу. Рождение ли? Но оно не умалило Безначальнаго. Вочеловечение ли? Но естество Божеское не потерпело изменения. Матерь ли по плоти? Но (Родившийся) не перестал быть по Божеству без матери. Ясли? Но (Сын) не оставил недра Отчаго. Вертеп ли? Но Троица никогда не оставляла престола. И так в мире нет ничего такого, что могло бы сравниться с Богородицею Мариею. Человек! Прейди умом твоим все творения и смотри, может ли что сравниться или превзойти святую Деву Богородицу? Пробеги землю, осмотри море, изследуй воздух, углубись мыслию в небеса, испытай все невидимыя силы, и скажи, есть ли другое подобное чудо во всех тварях? Небеса поведают славу Божию (Псал. 18, 2); Ангелы служат (Богу) со страхом, Архангелы покланяются с трепетом; Херувимы, не могущие (зреть славы), ужасаются; Серафимы, летая окрест, не приближаются, и трепеща взывают: свят, свят, свят Господь Саваоф: исполнены небеса и земля славы Его (Ис. 6, 3); воды не перенесли гласа (Лук. 8, 24); облака служили колесницею при трусе воскресения; солнце, не стерпев поругания (Творцу), вострепетало; ад от страха изрыгнул мертвецов; вереи адовы от одного взора сокрушились; гора, принявшая сошествие (Божие), воздымилась (Исх. 19, 13); купина, не снося видения, возгорелась; Иордан, устрашившись, обратился вспять; море, убоявшись жезла, разделилось, повинуясь предзнаменованию Владычнему; жезл Ааронов силою прообразования расцвел, преступив закон природы; огнь в Вавилоне устыдился лика троичнаго: исчисли все чудесное, и дивись превосходству Девы. Кого всякая тварь восхваляет со страхом и трепетом, Того Она неизъяснимо приняла в чертог Свой. Блаженны чрез Нее все жены: род их не подлежит более клятве, и даже превосходит славою Ангелов. Ева уврачевана; проходится молчанием жена египетская; погребена Далида; забыта Иезавель; не вспоминается более Иродиада. Теперь лик жен возбуждает удивление. Сарра прославляется, как нива, произрастившая народы; Ревекка почитается, как мудрая виновница благословения; Лия величается, как матерь предка (Господня) по плоти; Деввора похваляется, как военачальница, вопреки немощи пола своего; Елисавета ублажается, как ощутившая в себе играние Предтечи и исполнившаяся благодати; (ублажается же) и Мария, как матерь, и раба, и облако, и чертог, и кивот Владыки; матерь: потому что родила Восхотевшаго родиться; раба: потому что в Ней исповедуется природа и возвещается благодать; облако: потому что зачала от Духа Святаго безстрастно от Нея Родившагося; чертог: потому что Бог Слово пребывал в Ней, как в чертоге брачном; кивот: потому что не закон носила, но во чреве имела Законодателя. И так воззовем к Ней: благословенна Ты в женах; Ты одна уврачевала печаль Евы; одна отерла слезы рыдающей; одна понесла цену искупления мира; одна получила для сохранения сокровище, драгоценнейшее жемчуга: одна прияла во чреве без вожделения и родила без болезни; одна родила Еммануила, как Он Сам восхотел. Благословенна Ты в женах, и благословен плод чрева Твоего; — плод, но не семя; цвет, но не страсть; сияние, но не тварь; сопрестольный, но не меньший; солнце, а не прах; покланяемый, а не сотворенный; цена избавления, а не долг. Благословенна Ты в женах, и благословен плод чрева Твоего. Но выше всех похвал глас Пророка: се Дева во чреве зачнет; — сказал о чуде, но умолчал об образе исполнения. И родит Сына: возвестил рождение (от Девы), но не открыл способа. И нарекут Ему имя Еммануил: прорек таинство и возгремел именем (Еммануила), еже есть сказаемо: с нами Бог (Ис. 7, 14; Матф. 1, 23); проповедал Бога раждающимся и заградил уста иудеям. С нами Бог, — и заблуждение уничтожено. С нами Бог, — и обрезание упразднено. С нами Бог, — и демоны бегут. С нами Бог, — и диавол посрамлен. С нами Бог, — и купель не перестает возраждать. С нами Бог, — и цари благочествуют. С нами Бог, — и церкви учащаются. С нами Бог, — и смерть стала сном. С нами Бог, — и мертвые, торжествуя свободу, вопиют: ни Ангел, ниже ходатай, но Сам Бог пришел и спас нас (Ис. 63, 9): Ему слава во веки веков. Аминь.
(Избранныя слова святых отцев в честь и славу Пресвятой Богородицы. — Издание Русскаго на Афоне Пантелеимонова Монастыря. — СПб.: В Типографии А. И. Траншеля, 1869.)
Взбранной Воеводе победительная, / яко избавльшеся от злых, / благодарственная восписуем Ти раби Твои, Богородице, / но яко имущая державу непобедимую, / от всяких нас бед свободи, да зовем Ти: Радуйся, Невесто Неневестная.
Икос 1
Ангел предстатель с небес послан бысть рещи Богородице: радуйся, / и со безплотным гласом воплощаема Тя зря, Господи, ужасашеся / и стояше, зовый к Ней таковая: Радуйся, Еюже радость возсияет. Радуйся, Еюже клятва исчезнет. Радуйся, падшаго Адама воззвание. Радуйся, слез Евиных избавление. Радуйся, высот неудобовосходимая человеческими помыслы. Радуйся, глубино неудобозримая и ангельскима очима. Радуйся, яко еси Царево седалище. Радуйся, яко носиши Носящаго вся. Радуйся, звездо, являющая Солнце. Радуйся, утробо Божественнаго воплощения. Радуйся, Еюже обновляется тварь. Радуйся, Еюже покланяемся Творцу. Радуйся, Невесто Неневестная.
Кондак 2
Видящи Святая Себе в чистоте, глаголет Гавриилу дерзостно: / преславное твоего гласа неудобоприятельно души Моей является: / безсеменнаго бо зачатия рождество како глаголеши, / зовый: Аллилуиа.
Икос 2
Разум недоразумеваемый разумети Дева ищущи, / возопи к служащему: / из боку чисту, Сыну како есть родитися мощно, рцы Ми? / К Нейже он рече со страхом, / обаче зовый сице: Радуйся, Совета Неизреченнаго таиннице. Радуйся, молчания просящих веро. Радуйся, чудес Христовых начало. Радуйся, велений Его главизно. Радуйся, лествице небесная, Еюже сниде Бог. Радуйся, мосте, преводяй сущих от земли на небо. Радуйся, ангелов многословущее чудо. Радуйся, бесов многоплачевное поражение. Радуйся, Свет неизреченно родившая. Радуйся, еже како, ни единаго же научившая. Радуйся, премудрых превосходящая разум. Радуйся, верных озаряющая смыслы. Радуйся, Невесто Неневестная.
Кондак 3
Сила Вышняго осени тогда к зачатию Браконеискусную, / и благоплодная Тоя ложесна, / яко село показа сладкое, / всем хотящим жати спасение, / внегда пети сице: Аллилуиа.
Икос 3
Имущи Богоприятную Дева утробу, востече ко Елисавети; / младенец же оноя абие познав Сея целование, радовашеся, / и играньми яко песньми вопияше к Богородице: Радуйся, отрасли неувядаемыя розго. Радуйся, Плода безсмертнаго стяжание. Радуйся, Делателя делающая Человеколюбца. Радуйся, Садителя жизни нашея рождшая. Радуйся, ниво, растящая гобзование щедрот. Радуйся, трапезо, носящая обилие очищения. Радуйся, яко рай пищный процветаеши. Радуйся, яко пристанище душам готовиши. Радуйся, приятное молитвы кадило. Радуйся, всего мира очищение. Радуйся, Божие к смертным благоволение. Радуйся, смертных к Богу дерзновение. Радуйся, Невесто Неневестная.
Кондак 4
Бурю внутрь имея помышлений сумнительных, / целомудренный Иосиф смятеся, к Тебе зря небрачней, / и бракоокрадованную помышляя, Непорочная; / уведев же Твое зачатие от Духа Свята, / рече: Аллилуиа.
Боготечную звезду узревше волсви, / тоя последоваша зари, / и яко светильник держаще ю, / тою испытаху крепкаго Царя, / и достигше Непостижимаго, возрадовашася, / Ему вопиюще: Аллилуиа.
Икос 5
Видеша отроцы халдейстии / на руку Девичу Создавшаго рукама человеки, / и Владыку разумевающе Его, / аще и рабий прият зрак, / потщашася дарми послужити Ему, / и возопити Благословенней: Радуйся, Звезды незаходимыя Мати. Радуйся, заре таинственнаго дне. Радуйся, прелести пещь угасившая. Радуйся, Троицы таинники просвещающая. Радуйся, мучителя безчеловечнаго изметающая от начальства. Радуйся, Господа Человеколюбца показавшая Христа. Радуйся, варварскаго избавляющая служения. Радуйся, тимения изымающая дел. Радуйся, огня поклонение угасившая. Радуйся, пламене страстей изменяющая. Радуйся, верных наставнице целомудрия. Радуйся, всех родов веселие. Радуйся, Невесто Неневестная.
Кондак 6
Проповедницы богоноснии бывше волсви, / возвратишася в Вавилон, / скончавше Твое пророчество, / и проповедавше Тя Христа всем, / оставиша Ирода яко буесловяща, / не ведуща пети: Аллилуиа.
Икос 6
Возсиявый во Египте просвещение истины, / отгнал еси лжи тьму: / идоли бо его, Спасе, / не терпяще Твоея крепости, падоша, / сих же избавльшися вопияху к Богородице: Радуйся, исправление человеков. Радуйся, низпадение бесов. Радуйся, прелести державу поправшая. Радуйся, идольскую лесть обличившая. Радуйся, море, потопившее фараона мысленнаго. Радуйся, каменю, напоивший жаждущия жизни. Радуйся, огненный столпе, наставляяй сущия во тьме. Радуйся, покрове миру, ширший облака. Радуйся, пище, манны приемнице. Радуйся, сладости святыя служительнице. Радуйся, земле обетования. Радуйся, из Неяже течет мед и млеко. Радуйся, Невесто Неневестная.
Кондак 7
Хотящу Симеону от нынешняго века преставитися прелестнаго, / вдался еси яко младенец тому, / но познался еси ему и Бог совершенный. / Темже удивися Твоей неизреченей премудрости, / зовый: Аллилуиа.
Икос 7
Новую показа тварь, / явлься Зиждитель нам от Него бывшим, / из безсеменныя прозяб утробы, / и сохранив Ю, якоже бе, нетленну, / да чудо видяще, / воспоим Ю, вопиюще: Радуйся, цвете нетления. Радуйся, венче воздержания. Радуйся, воскресения образ облистающая. Радуйся, ангельское житие являющая. Радуйся, древо светлоплодовитое, от негоже питаются вернии. Радуйся, древо благосеннолиственное, имже покрываются мнози. Радуйся, во чреве носящая Избавителя плененным. Радуйся, рождшая Наставника заблуждшим. Радуйся, Судии праведнаго умоление. Радуйся, многих согрешений прощение. Радуйся, одеждо нагих дерзновения. Радуйся, любы, всякое желание побеждающая. Радуйся, Невесто Неневестная.
Кондак 8
Странное рождество видевше, / устранимся мира, ум на небеса преложше: / сего бо ради высокий Бог / на земли явися смиренный человек, / хотяй привлещи к высоте Тому вопиющия: Аллилуиа.
Икос 8
Весь бе в нижних / и вышних никакоже отступи неописанное Слово: / снизхождение бо Божественное, / не прехождение же местное бысть, / и рождество от Девы Богоприятныя, слышащия сия: Радуйся, Бога невместимаго вместилище. Радуйся, честнаго таинства двери. Радуйся, неверных сумнительное слышание. Радуйся, верных известная похвало. Радуйся, колеснице пресвятая Сущаго на херувимех. Радуйся, селение преславное Сущаго на серафимех. Радуйся, противная в тожде собравшая. Радуйся, девство и рождество сочетавшая. Радуйся, Еюже разрешися преступление. Радуйся, Еюже отверзеся рай. Радуйся, ключу Царствия Христова. Радуйся, надеждо благ вечных. Радуйся, Невесто Неневестная.
Кондак 9
Всякое естество ангельское / удивися великому Твоего вочеловечения делу: / неприступнаго бо яко Бога, / зряше всем приступнаго Человека, / нам убо спребывающа, / слышаща же от всех: Аллилуиа.
Икос 9
Вития многовещанныя, / яко рыбы безгласныя видим о Тебе, Богородице, / недоумевают бо глаголати, / еже како и Дева пребываеши, / и родити возмогла еси. / Мы же, таинству дивящеся, / верно вопием: Радуйся, премудрости Божия приятелище. Радуйся, промышления Его сокровище. Радуйся, любомудрыя немудрыя являющая. Радуйся, хитрословесныя безсловесныя обличающая. Радуйся, яко обуяша лютии взыскателе. Радуйся, яко увядоша баснотворцы. Радуйся, афинейская плетения растерзающая. Радуйся, рыбарския мрежи исполняющая. Радуйся, из глубины неведения извлачающая. Радуйся, многи в разуме просвещающая. Радуйся, кораблю хотящих спастися. Радуйся, пристанище житейских плаваний. Радуйся, Невесто Неневестная.
Кондак 10
Спасти хотя мир, Иже всех Украситель, / к сему самообетован прииде, / и Пастырь сый, яко Бог, / нас ради явися по нам человек: / подобным бо подобное призвав, / яко Бог слышит: Аллилуиа.
Икос 10
Стена еси девам, Богородице Дево, / и всем к Тебе прибегающим: / ибо Небесе и земли Творец / устрой Тя, Пречистая, / вселься во утробе Твоей, / и вся приглашати Тебе научи: Радуйся, столпе девства. Радуйся, дверь спасения. Радуйся, начальнице мысленнаго наздания. Радуйся, подательнице Божественныя благости. Радуйся, Ты бо обновила еси зачатыя студно. Радуйся, Ты бо наказала еси окраденныя умом. Радуйся, тлителя смыслов упраждняющая. Радуйся, Сеятеля чистоты рождшая. Радуйся, чертоже безсеменнаго уневещения. Радуйся, верных Господеви сочетавшая. Радуйся, добрая младопитательнице девам. Радуйся, невестокрасительнице душ святых. Радуйся, Невесто Неневестная.
Кондак 11
Пение всякое побеждается, / спростретися тщащееся ко множеству многих щедрот Твоих: / равночисленныя бо песка песни аще приносим Ти, Царю Святый, / ничтоже совершаем достойно, / яже дал еси нам / Тебе вопиющим: Аллилуиа.
Благодать дати восхотев долгов древних, / всех долгов Решитель человеком, / прииде Собою ко отшедшим Того благодати, / и раздрав рукописание, / слышит от всех сице: Аллилуиа.
Икос 12
Поюще Твое Рождество, / хвалим Тя вси, яко одушевленный храм, Богородице: / во Твоей бо вселився утробе / содержал вся рукою Господь, / освяти, прослави и научи вопити Тебе всех: Радуйся, селение Бога и Слова. Радуйся, святая святых большая. Радуйся, ковчеже, позлащенный Духом. Радуйся, сокровище живота неистощимое. Радуйся, честный венче людей благочестивых. Радуйся, честная похвало иереев благоговейных. Радуйся, Церкве непоколебимый столпе. Радуйся, Царствия нерушимая стено. Радуйся, Еюже воздвижутся победы. Радуйся, Еюже низпадают врази. Радуйся, тела моего врачевание. Радуйся, души моей спасение. Радуйся, Невесто Неневестная.
Кондак 13
О Всепетая Мати, / рождшая всех святых Святейшее Слово! / Нынешнее приемши приношение, / от всякия избави напасти всех, / и будущия изми муки, / о Тебе вопиющих: Аллилуиа.
Этот кондак читается трижды, затем 1-й икос: «Ангел предстатель...» и 1-й кондак: «Взбранной Воеводе...».
Молитва
Приими, Всеблагомощная, Пречистая Госпоже, / Владычице Богородительнице, / сия честныя дары, Тебе Единей прикладныя, / от нас недостойных рабов Твоих, / от всех родов избранная, / всех тварей небесных и земных Вышшая явльшаяся. / Понеже бо Тебе ради бысть Господь сил с нами, / и Тобою Сына Божия познахом, / и сподобихомся Святаго Тела Его и Пречистыя Крове Его./ Темже блаженна еси в родех родов, Богоблаженная, / херувимов светлейши и серафимов честнейши сущая. / И ныне, Всепетая Пресвятая Богородице, / не престай молящися о нас недостойных рабех Твоих, / еже избавитися нам от всякаго совета лукаваго, / и от всякаго обстояния, / и сохранитися нам неврежденным от всякаго ядовитаго прилога диавольскаго, / но даже до конца молитвами Твоими неосужденных нас соблюди, / яко да Твоим заступлением и помощию спасаеми, / славу, хвалу, благодарение и поклонение / за вся в Троице Единому Богу и всех Создателю возсылаем, / ныне и присно, и во веки веков. Аминь.
О Пресвятая Госпоже Владычице Богородице, / вышши еси всех ангел и архангел, / и всея твари честнейши, / помощнице еси обидимых, / ненадеющихся надеяние, / убогих Заступнице, / печальных утешение, / алчущих кормительнице, / нагих одеяние, / больных исцеление, / грешных спасение, / христиан всех поможение и заступление. / О Всемилостивая Госпоже, Дево Богородице Владычице, / милостию Твоею спаси и помилуй святейшия патриархи православныя, / преосвященныя митрополиты, архиепископы и епископы / и весь священнический и иноческий чин, / и вся православныя христианы ризою Твоею честною защити; / и умоли, Госпоже, / из Тебе без семене воплотившагося Христа Бога нашего, / да препояшет нас силою Своею свыше, / на невидимыя и видимыя враги наша. / О Всемилостивая Госпоже Владычице Богородице! / Воздвигни нас из глубины греховныя / и избави нас от глада, губительства, / от труса и потопа, / от огня и меча, / от нахождения иноплеменных и междоусобныя брани, / и от напрасныя смерти, / и от нападения вражия, / и от тлетворных ветр, / и от смертоносныя язвы, / и от всякаго зла. / Подаждь, Госпоже, мир и здравие рабом Твоим, / всем православным христианом, / и просвети им ум, и очи сердечнии, еже ко спасению; / и сподоби ны, грешныя рабы Твоя, / Царствия Сына Твоего, Христа Бога нашего; / яко держава Его благословена и препрославлена, / со Безначальным Его Отцем, / и с Пресвятым, и Благим, и Животворящим Его Духом, / ныне и присно, и во веки веков. Аминь.
(Акафисты Пресвятой Богородице в различных нуждах. – СПб, Сатисъ, 2006).